Wandeltocht 2011

Terugblik 22e Kerstwandeltocht

Vooraleer met het verslag te beginnen een groots en oprecht dankjewel voor alle 40 vrijwilligers die de 22e Kerstwandeling weer hebben doen slagen. Daarnaast ook een groots en oprecht dankjewel aan alle deelnemers die uit alle windstreken Obbicht weer hebben te vinden.

Na een tweetal jaren met forse sneeuwval en tegenvallende bezoekers aantallen mocht we ons als organisatie van de 22e Kerstwandeltocht dit jaar gelukkig prijzen. Waar de voortekenen in de loop van de week zeer slecht waren (er werd storm, hagel, windstoten, onweer, sneeuw voorspeld), was het weer op de beide wandeldagen uitstekend te noemen.

Vele wandelaars wisten op beide mooie dagen de weg naar Obbicht weer te vinden. Ondanks de regenval van de laatste dagen lag het parcours er vrij redelijk bij en waren er geen tussentijdse aanpassingen nodig vanwege modder. Alle deelnemers konden veilig hun wandeling afleggen en ondertussen genieten van het wisselende landschap dat ze voorgeschoteld kregen. De organisatie van de controlepost en kantine waren wederom voortreffelijk in orde en de vele bezoekers van de wandeltocht genoten dan ook van een lekkere kop koffie of een stevige kop soep.

Daarnaast had Obbicht dit jaar 2 primeurs in de Kerstwandeltocht: samen met Herk de Stad (B) werd in Obbicht de 1e editie van de Wandelkrant ter beschikking gesteld voor de vele wandelaars. Daarnaast was Obbicht in Limburg de 1e wandeltocht die de nieuwe verkeersborden van de KNBLO Limburg in gebruik mocht nemen.

Kijk voor recensies van 2011 hier.

De deelnemers kwamen dit jaar weer uit verschillende windstreken, onderstaand de plaatsnamenlijst van de deelnemers (voor zover bekend):

Alphen aan den Rijn, Asten, Banholt, Beek, Belfeld, Berg aan de Maas, Bilzen, Bingelrade, Bocholtz, Bonn, Born, Bree, Broek om Borgloon, Brunssum, Buchten, Budel, Diest, Deurne, Dilsen, Driebergen, Echt, Elen, Egchel, Eygelshoven, Gangelt, Geleen, Genk, Geulle, Goirle, Grevenbicht, Gulpen, Guttecoven, Hasselt, Heerlen, Hees, Heesch, Heinsberg, Helmond, Herstal, Hoensbroek, Holtum, Horn, Horst, Kaggevinne, Katwijk aan Zee, Kaulille, Kerkrade, Kessenich, Kinrooi, Koningsbosch, Lanaken, Landgraaf, Lier, Lierop, Limbricht, Maasbracht, Maaseik, Maasmechelen, Maastricht, Mariahoop, Meers, Meerssen, Millen, Mol, Molenbeersel, Montfort, Munstergeleen, Nattenhoven, Nederweert, Neer, Neeroeteren, Niel bij As, Noordwijkerhout, Nuth, Obbicht, Oirsbeek, Opglabbeek, Opoeteren, Overpelt, Papenhoven, Peer, Peij, Posterholt, Puth, Ransdaal, Rekem, Remscheid, Riemst, Roermond, Roggel, Roosteren, Sankt Augustin, Schimmert, Schinnen, Schinveld, Selfkant, Simpelveld, Sint Geertruid, Sint Joost, Sittard, Someren, Spaubeek, Stramproy, Stein, Stevensweert, Stokkem, Susteren, Swalmen, Sweikhuizen, Tielt, Tongeren, Tuddern, Ulestraten, Urmond, Valkenburg, Venlo, Vijlen, Vlodrop, Vortum-Mullem, Weert, Wijlre, Wuppertal, Zonhoven en Zutendaal.

Zaterdag 17 & Zondag 18 December 2011: 22e Kerstwandeltocht

W.C.OBBICHT organiseert op Zaterdag 17 en Zondag 18 December 2011 haar traditionele Kerstwandeltocht.

De startplaats is de kantine van de V.V.Obbicht aan de Kasteelweg te Obbicht,waar ruime parkeerplaats aanwezig is. Er kan gewandeld worden over de afstanden: 7. 14 en 21 km. Vanuit Obbicht is de route naar het startlokaal duidelijk aangegeven.

Gestart kan worden van 08.00 uur tot 13.00 uur (7 km tot 14.00 uur). Wederom zal de wandeling door het park van het Kasteel Obbicht gaan. Dit hebben wij te danken aan de gastvrijheid van de familie Szymkowiak-van Hinsberg.

De tocht gaat daarna via het dal van de Kingbeek naar Nattenhoven. Vervolgens voorbij het Veer van Berg a/d Maas naar Meeswijk (Belgie),waar de splitsing is van de 7 km en de 14/21 km. De 7 km gaat over de brug van het Julianakanaal en de Molenweg richting Graetheide en daarna over de brug weer richting Obbicht. De 14/21 km gaan langs het Julianakanaal richting Urmond. In Urmond loopt men naar het dal van de Maas. Vervolgens wandelt men door oude kern van Urmond,met verschillende oude gebouwen o.a.:

De protestantse kerk gebouwd in 1685.
Het schippershuis gebouwd in de 17e eeuw.
Het trappenstraatje verbindt de bovenstad en de benedenstad.
R.K. Terpkerk uit 1793.
Grote straat 22 in het verleden dienst gedaan als school en gemeentehuis.
Hoolstraat 1 Hoeve met woonhuis 17e eeuw.
Brugstraat 4 Monumentaal pand in 1854 gekocht voor F 1300.-

Daarna wandelt men over de brug van Urmond naar nieuw Urmond.

Hier is de controle- en rustplaats waar u tegen matige prijzen iets kunt drinken of eten. Er is uiteraard ook toiletgelegenheid aanwezig.De 21 km maakt een lus richting Stein waar men een bezoek brengt aan het prachtige Steinerbos. De 14/21 km gaan na de rust retour door nieuw Urmond en langs een Standaardmolen uit 1803. De standaardmolen is het oudste type graanmolen dat we kennen.

Via diverse slingerweggetjes door de velden loopt de route verder waarna bij aankomst in Obbicht de inwendige mens weer versterkt kan worden.

Alle afstanden worden afgestempeld met de I.V.V.stempel en iedere deelnemer krijgt na afloop een sticker. De wandeling gaat onder alle weersomstandigheden door.

Het parcours is nagenoeg vlak.

Wij hopen op veel wandelaars, U komt toch zeker ook wandelen? Inlichtingen 046-4515479

Centraal aanspreekpunt alle wandelgerelateerde zaken:

Mark Ramaekers: mjhramaekers@hotmail.com of 06-46843200 (op werkdagen tussen 20.00 en 21.00 uur en in het weekend tussen 10:00 en 16:00 uur).