vrijdag 1 maart 2019

V.V. Armada en RKVV Obbicht gaan verder als SV Argo

Armada en Obbicht gaan samen verder als SV Argo

Met ingang van het seizoen 2019-2020 krijgt de KNVB er een nieuwe club bij: SV Argo. Dát is de naam van de club die ontstaan is na de fusie tussen VV Armada uit Grevenbicht en RKVV Obbicht. Deze naam is gekozen uit een aantal van meer dan honderd inzendingen.

Waar komt Argo vandaan?
De naam Argo is herleid uit de Griekse oudheid. De Argo (=’de snelle’) was de naam van het schip van de Argonauten (Griekse mythologische zeehelden). Deze mythologische boot verbindt enerzijds het Obbichts historisch land met de Spartaanse krijgers uit het oude Griekenland, anderzijds is er een link naar de zeehelden uit het verleden waarmee Armada zich associeert.

Clubkleuren
De clubkleuren van SV Argo worden rood, wit en blauw. Dat zijn de kleuren van het tenue van de sinds 2011 samenwerkende jeugdafdeling: verticale banen in rood-wit, met de naam van de shirtsponsor(s) in blauw. De broeken zijn eveneens  blauw en de sokken rood. Rood en wit zijn nu ook al de clubkleuren van beide verenigingen. Blauw symboliseert het water van de Maas die langs de dorpen stroomt en de door beide dorpskernen meanderende Kingbeek.  Nu de naam bekend is, kan er ook gestart worden met het ontwerp van een logo en de bouw van een website.

Behoud van amateurvoetbal tussen Maas en Kanaal
De belangrijkste reden om te gaan fuseren, is de wens om amateurvoetbal in de twee Maasdorpen van de gemeente Sittard-Geleen te kunnen behouden, óók op de langere termijn. Iets wat in de huidige omstandigheden onzeker is.

Nieuw complex
Beide clubs hebben nadrukkelijk de wens uitgesproken om in de nabije toekomst te gaan spelen op een nieuw multifunctioneel complex in het middengebied. Oplevering van de gezamenlijke onderwijs- en sportvoorziening voor beide dorpen kan nog enkele jaren duren. Zo lang het nieuwe complex nog niet is gerealiseerd, is het de bedoeling om de wedstrijden van de seniorenelftallen van SV Argo op het voetbalcomplex in Obbicht te laten plaatsvinden, en de wedstrijden van de jeugdteams op de voetbalvelden in Grevenbicht.

Als RKVV Obbicht zich handhaaft dit seizoen, zal de nieuwe club uitkomen in de derde klasse van de KNVB Zuid II. Dat zal dan gebeuren onder leiding van de nieuwe trainer Michel Broeders.