Kick-Off Projectorganisatie Unilocatie-Middengebied gestart!
Zoals jullie recent hebben kunnen vernemen is er een bericht gedeeld vanuit de Gemeente Sittard-Geleen-Born dat de gronden verworven zijn van het sportcomplex. Hierdoor is een snellere start mogelijk voor de bouw van het sportcomplex, te weten begin februari.
Gelukkig heeft er in december 2024 al een kick-off plaatsgevonden met een projectorganisatie die beide verenigingen, SV Argo en TC Bicht, klaar dient te stomen voor de ingebruikname van het nieuwe sportcomplex. Gezien de verwachting was dat begin 2025 goed nieuws zou komen over de verwerving van de gronden, wilden beide besturen niet meer wachten om alvast de krachten te bundelen. Immers zijn er vele vragen waar we een oplossing of afspraak voor moeten gaan maken: hoe gaat de tennisclub samenwerken met de voetbalclub? Hoe moeten we de kantine gaan runnen? En wat dienen we zelf te regelen voor het nieuwe complex?
Projectorganisatie
Dit klinkt wellicht als een zware term voor een lokale amateurvereniging. Echter gezien er gekeken moet worden naar alle soorten vragen en werkzaamheden voor de ingebruikname is het wel fijn een duidelijke organisatie te hebben. Tevens is het voor iedereen nog altijd vrijwilligerswerk en is het fijn werkzaamheden te kunnen delen of plannen. Samen sta je immers sterker!
Namens de 2 besturen van iedere vereniging is er 1 afgevaardigde van het bestuur die de gehele projectorganisatie leidt en dat is het projectteam. Het projectteam bestaat uit Jan Heffels (TC Bicht) en Giel Hendrikx (SV Argo). Zij communiceren met de diverse werkgroepen die zich toeleggen op de diverse onderwerpen en advies geven aan het projectteam. De leden van de werkgroepen hebben veelal ook de juiste expertise deze onderwerpen goed te kunnen behandelen. De volgende werkgroepen zijn gestart:
- Werkgroep Bouwontwerp & Techniek clubgebouw
- Werkgroep Inrichting, Verhuisplan en Logistiek Planning clubgebouw
- Werkgroep Financiën
- Werkgroep Beheer & Exploitatie kantine
- Werkgroep Reclame en Sponsoring
- Werkgroep Onderhoud & Parkbeheer
- Werkgroep Aanleg, Inrichting en Onderhoud banen/velden
Beslissingen en besluiten worden genomen door ieder bestuur individueel en het projectteam zal dit dan vaststellen en communiceren met bijvoorbeeld de achterban of de gemeente. Het overleg met de gemeente vindt zo bijvoorbeeld iedere 3 weken plaats en daar waar de bouw snel antwoorden vergt zelfs op dagelijks niveau. Werkgroepleden sluiten dan ook veelal aan tijdens dit overleg om zo inhoudelijk ervoor te zorgen dat we de juiste input geven.
Meer informatie van de gehele projectorganisatie en dienst taken vind je in deze presentatie .
Oproep / Hulp gezocht
Voor de werkgroep financiën zoeken we nog binnen SV Argo vrijwilligers om Wilbert Mulleners te helpen. Gezien zijn brede portefeuille is dit noodzakelijk en maken we ons als bestuur derhalve zorgen over de input die wij namens SV Argo kunnen geven in de kortere tijd die ons nu gegeven is. Heb je affiniteit met één of een combinatie van de volgende onderwerpen: administratie, financiën, verzekering en juridische zaken? Meld je dan s.v.p. bij Giel Hendrikx en mail naar projectteam.middengebied@gmail.com
Wat is er al gebeurd?
Graag willen we laten weten dat afgelopen week de werkgroep bouw bij monde van Sjoerd Biesmans al gesprekken heeft gevoerd met de aannemer. Dit levert vaak praktische oplossingen zoals een plek voor de tassenrekken of een ruimte creëren voor bestuurlijk overleg. Daarnaast heeft Bjørn Thijssen namens de werkgroep Beheer & Exploitatie Kantine al advies gegeven voor een juiste indeling van de bar en keuken zodat op voorhand de stroompunten al op de goede plek komen. Dit naast de andere werkgroepen inrichting en parkbeheer die ook al vele vragen hebben gesteld en zo zeer voortvarend van start zijn gegaan onder leiding van Vincent Vossen en Twan Geelen/Maud Meekels.
Kortom, vrijwel alle werkgroepen zijn al begonnen met hun onderzoeken en aanbevelingen. Dit verloopt tot op heden voorspoedig en zorgt ervoor dat wij als projectteam sneller kunnen reageren naar de gemeente en aannemer met antwoorden.
Q&A
Middels een Q&A proberen we meer specifieke vragen te beantwoorden. In de toekomst hopen we deze Q&A te updaten, dan wel aan te vullen:
- Wat gebeurt er met de verlichting van SV Argo? De LED lampen/armaturen worden meegenomen naar het nieuwe sportcomplex
- Hoe worden de kantine omzetten verdeeld? De werkgroepen Kantine en Financiën zullen hiervoor onderzoek gaan doen en adviezen gaan geven, de besturen maken erna gezamenlijk de keuze
- Krijgen we een bruin café net zoals bij V.V. Armada en R.K.V.V. Obbicht? Nee, er is duidelijk een modernere inrichting en hiervoor zijn tekeningen beschikbaar voor de werkgroep Inrichting. Deze werkgroep heeft als doel een sfeervolle kantine/gebouw te realiseren met de beschikbare (financiële) middelen binnen de verenigingen en vaste kaders die er al zijn door de keuzes van de architect
- Levert de gemeente een keuken en een bar? Nee, de gemeente levert een keuken met stroom, water en afvoer (inclusief vetput). Apparatuur en dergelijke is voor kosten van de verenigingen. De bar wordt ook op dezelfde wijze geleverd. De werkgroep Kantine zal ervoor zorgen dat de juiste leveranciers worden benaderd voor offertes. Hierbij worden diverse opties gewikt en gewogen en een beslissing genomen
- Wordt de kantine straks gepacht door een pachter of gaan we dat met vrijwilligers doen? De werkgroep kantine zal de verschillende exploitatie scenario's uitwerken en voorleggen. Dit traject is lopende
- Hoe zit het met de veiligheid? Er wordt door verschillende werkgroepen gekeken naar een alarminstallatie. Daarnaast is er in samenwerking met de gemeente onderzoek naar een digitaal sleutelplan. Verder heeft het projectteam en de besturen een harde eis gesteld naar de gemeente wat betreft hekwerk bij de ingang van het sportcomplex. Deze is nu niet voorzien. Dit overleg vindt nog plaats
- Wanneer is de bouw klaar en gaan we het gebruiken? Dit is afhankelijk van diverse factoren en dient nog goed overleg voor gevoerd te worden. Zowel met de werkgroepen, besturen als de gemeente
Heb jij nog vragen voor de toekomst in de Q&A ? Stuur ze dan naar projectteam.middengebied@gmail.com
Naam Sportcomplex
Voor het sportcomplex is nog geen naam bedacht! ? Heb jij een suggestie, stuur deze dan naar projectteam.middengebied@gmail.com
We hopen middels deze berichtgeving jullie als leden en achterban goed te hebben geïnformeerd en willen wij jullie alvast bedanken voor het lezen van deze informatie. We houden jullie op de hoogte.
Namens de projectorganisatie,
Jan Heffels
Giel Hendrikx