dinsdag 19 mei 2026

JO19-1 UBC/SV Argo KAMPIOEN!!!

JO19-1 UBC/SV Argo KAMPIOEN!!!

"Eindelijk was het dan zo ver. De finale hadden we een week eerder gespeeld toen we onze concurrent voor de eerste plek, FC Ria, met 1-4 verslagen hadden. Toch moesten we op deze zaterdag, 16 mei, nog minimaal 1 punt halen om het kampioenschap echt veilig te stellen.

Onze tegenstander VV Sittard dreigde nog even roet in het eten te gooien, toen ze ons op vrijdag lieten weten dat ze te weinig spelers hadden en de wedstrijd wilden uitstellen. Maar na wat telefoontjes over en weer kon de wedstrijd toch gespeeld worden. Na een klein kwartier bleek dat ons kampioenschap veilig was,  en kon er langs de lijn al een klein feestje gevierd worden. Sittard werd met ruime cijfers (redactie 12-1) verslagen, het het kampioenschap van het combinatie team tussen UBC en Argo in de leeftijdsklassen JO19 was een feit!

Een opmerkelijk kampioenschap want in het najaar moesten de leiders van SV Argo en UBC noodgedwongen de koppen bij elkaar steken. Beide verenigingen (die beiden al bestaan uit combinatieteams uit Berg en Urmond en Obbicht en Grevenbicht) hadden te weinig spelers om in de leeftijdsklassen JO19 een team op de been te krijgen. Er moest, in een hele korte tijd, een plan gemaakt worden hoe we tot aan de winterstop en in het voorjaar een combinatie team van UBC en SV Argo konden inschrijven voor de competitie. Er moest bedacht worden waar (op welke complexen) we zouden gaan trainen en waar we onze wedstijden zouden spelen. Gelukkig waren we het daar snel over eens.

Vervolgens kwam de grootste uitdaging. Hoe maak je van 25 individuen, met in totaal 6 leiders,  afkomstig uit de Kerkdorpen Urmond, Berg, Obbicht, Grevenbicht, Born, Buchten (misschien ben ik nog een dorp vergeten?) een team dat accepteerd dat iedereen even belangrijk is. De leiders van UBC en SV Argo hadden onderling afgesproken dat er per wedstrijd max. 15 spelers mee zouden gaan, wat inhoudt dat er ook een aantal spelers noodgedwongen thuis moesten blijven. Hoe gaan de spelers dit oppakken, en hoe pakken de betere spelers in het team, die normaal veel speeltijd krijgen, het op dat nu ook de minder goede spelers voldoende speeltijd krijgen, omdat niet het resultaat voorop staat, maar het teambelang met als uitgangspunt dat iedereen met plezier op zaterdag naar de wedstrijd gaat! Dit hebben de spelers en leiders van beide verenigingen bijzonder goed opgepakt en gaandeweg de competitie bleek dat uit die spelvreugde, en met de gedachte dat elke speler, goed of minder goed, even belangrijk is voor het team, er ook nog resultaat gehaald werd.

We wonnen wekelijks onze wedstrijden met een combinatie van goede en minder goede spelers, en wisselspelers zaten met de juiste motivatie op de bank omdat ze wisten dat ze voldoende speeltijd zouden krijgen! Ik denk dat we daar, SV Argo en UBC, nog het meest trots op kunnen zijn. Dat we een goed voorbeeld zijn voor de jeugdteams in de andere leeftijdsklassen die misschien ook noodgedwongen een samenwerking moeten aangaan. Steek de koppen bij elkaar, maak een plan waar de verschillende verenigingen het over eens zijn en stel het teambelang voorop waarbij de nadruk gelegd wordt op spelvreugde en acceptatie en niet het resultaat....Dat komt nl. vanzelf als je teamgeest klopt! 

Verder een groot dankjewel aan fotograaf Hen Breuls voor het in beeld brengen van deze kampioenswedstrijd!
Meer foto's via onze socials.

Gefeliciteerd JO19-1 UBC/SV Argo met het kampioensschap namens heel SV Argo!