Wandeltocht 2023

Wandeltocht 2023 - De 34e Kerstwandeling komt eraan!

W.C. OBBICHT organiseert op Zaterdag 16 en Zondag 17 december 2023 haar traditionele Kerstwandeltocht.

De startplaats is de kantine van SV Argo aan de Kasteelweg 1 te Obbicht,waar in de omgeving ruim voldoende parkeerplaats aanwezig is.
Vanuit hartje Obbicht is de route naar het startlokaal duidelijk aangegeven. Er kan gewandeld worden over 7, 14 of 21km.

Gestart kan worden van 08.00 uur tot 12.00 uur (7 km tot 13.00 uur). Alle afstanden worden afgestempeld met de I.V.V.stempel.
De wandeling gaat onder alle weersomstandigheden door, eventuele overheidsbesluiten moeten we uiteraard wel opvolgen. Het parcours is vlak en is ook geschikt voor Nordic Walking.

Obbicht en omgeving is omgeven door water: de Kingbeek, de Maas en het Julianakanaal.

Direct na de start begeeft u zicht langs de Kingbeek, welke tijdens de route meermaals in beeld is. U passeert een herinneringszuil aan de papiermolen die hier lang geleden dienst heeft gedaan. In deze papiermolen werd de Obbichtse romanschrijver (o.a. De bokkenryders in het land van Valkenberg (1845)) Pieter Ecrevisse geboren.

De route blijft min of meer de stroming van de Kingbeek volgen en passeert u de Jodenberg in Grevenbicht. Na een slinger door Grevenbicht begeeft de route (14 en 21km) zich richting Schipperskerk. In vroegere tijden stond hier enkel de Sint Petrus en Pauluskerk samen met de schippersschool. Inmiddels is Schipperskerk uitgegroeid tot een klein dorp welk een nauwe band heeft met het Grensmaasproject welke hier tot en met 2027 ten uitvoer wordt gebracht.

Tijdens dit stuk van de route kan er meermaals een blik geworden worden op de indrukwekkende steenbergen en machines welke er gebruikt worden voor de rivierverruiming van de Maas en de daarmee gepaard gaande grindwinning. In Illikhoven is de rustplaats welke door zowel de 14km als de 21km (2x) wordt aangedaan.

De pauzeplaats is de voormalige Onze-Lieve-Vrouw van de Allerheiligste Rozenkranskerk. Een knusse pauzeplek waar het team van vrijwilligers voor u klaarstaat zodat u de inwendige mens kan versterken met een lekker stuk vlaai of een kop soep.

De 21km gaat na de pauzeplaats een lus maken welke door de velden en langs het Juliananaal en de Maas voeren. De route reikt net tot aan Roosteren waar het, bij het hoogwater in 2021, gelukkig net goed ging en de Maas binnen haar oevers is gebleven.

Na de pauzeplaats gaan de 14 en 21km dan gezamenlijk beginnen aan de terugweg richting Obbicht waarbij eerst Grevenbicht nogmaals gepasseerd wordt. Ook de 7km sluit in Grevebicht weer aan bij deze afstanden. Langs de Maas, door de velden wordt de route richting Obbicht gevolgd en begeeft de route zich door de “Elba” waar regelmatig Konikspaarden en Gallowayrunderen grazen.

Via de winterdijk van de Maas loopt de route weer terug naar Obbicht en komt u langs het monument dat is opgericht ter nagedachtenis van de oversteek door de Maas van Willem van Oranje.Dit monument is in 1999 onthuld door koning Willem-Alexander (destijds prins).

De route eindigt in de kantine van SV Argo waar de mensen klaar staan om u van een kop soep, stuk vlaai of een lekkere pint te voorzien!

Wij hopen op veel wandelaars (en mooi weer)! Komt u ook?

Bekijk hier het promotiefimpje voor de 34e wandeltocht van SV Argo!

Inlichtingen - contact

Centraal aanspreekpunt alle wandelgerelateerde zaken:

Mark Ramaekers: mjhramaekers@hotmail.com of 06-46843200 (op werkdagen tussen 20.00 en 21.00 uur en in het weekend tussen 10:00 en 16:00 uur).